Avand in vedere prevederile Ordinului nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, un borderou de achizitie serveste ca:

document de inregistrare in gestiune a produselor cumparate;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii produselor cumparate;
- document pentru justificarea sumelor primite ca avans spre decontare pentru achizitii sau pentru decontarea sumelor platite pentru achizitii.
Acesta se intocmeste in doua exemplare de catre delegatul insarcinat sa aprovizioneze unitatea cu produse de pe piata taraneasca, de la producatorii individuali sau de la alte persoane fizice, in momentul achizitiei.
In opinia mea, acest borderou de achizitie trebuie intocmit la fiecare achizitie de marfa (zilnic/ pe fiecare furnizor).
Avand in vedere prevederile art.74 alin.4) din Codul fiscal in cazul contribuabililor care realizeaza venituri banesti din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala, de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda, catre UNITATI SPECIALIZATE pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati, pentru utilizare ca atare, impozitul se calculeaza prin retinere la sursa prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii produselor livrate, impozitul fiind final.
Potrivit art. 296/ 24 alin. 5 – 8 din Codul fiscal se datoreaza contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate de 5,5% sub forma de plati anticipate, obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective revenind platitorilor de venit. Obligatiile astfel calculate, retinute si virate in cursul anului de catre platitorul de venit reprezinta obligatii finale.
Urmeaza a fi declarate in formularul 112 „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
Astfel , Nu se retine impozit de 2%, intrucat unitatea care achizitioneaza produsele agricole este o unitate cu obiect de activitate, „comert „, nefiind o unitate specializata pentru colectare, procesare sau utilizare ca atare asa cum sunt prevazute la art.74 alin.4 din Codul Fiscal.

abilim mai jos modul in care se vor inregistra in contabilitate achizitiile de marfuri de la persoanele fizice in cazul unei societati cu sediul in Romania care doreste sa comercializeze bunuri cumparate de la targurile de antichitati din Germania si Romania. Vom stabili si daca persoanelor fizice trebuie sa li se retina la sursa impozit pe venit, cu mentiunea ca persoanele fizice respective fac o vanzare ocazionala si nu desfasoara o activitate economica.

Solutia consultantului:

Consideram si pentru aceasta situatie aplicabila prevederea din OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile, ce stabileste ca documentele de achizitie de la persoane fizice sunt:

–    Borderoul de achizitii;
–    documentele de receptie, Nota de receptie si constatare de diferente.

Astfel, in baza acestor documente, se efectueaza intrarea in patrimoniu a bunurilor achizitionate, presupunand ca acestea sunt marfuri.

Inregistrarea in contabilitate:
371 „Marfuri” = 401 „Furnizori”.

Deoarece nu detineti o factura emisa de un vanzator din Germania ce aplica regimul bunurilor second-hand, nu se poate beneficia de scutirea la taxarea inversa, conform art. 126 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal. Astfel, consideram ca trebuie sa aplicati regimul normal al TVA privind achizitiile intracomunitare pentru bunurile achizitionate din Germania.

Astfel, aveti urmatoarele obligatii:
–         societatea se inregistreaza in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri, conform art. 158^2 din Codul fiscal. In lipsa inregistrarii in ROI, se considera ca societatea nu are un cod valabil de TVA in legatura cu aceasta achizitie intracomunitara, conform art. 158 alin. (14) din Codul fiscal.
–    efectueaza receptia bunurilor, utilizand cursul de schimb valabil la data intrarii in gestiune a bunurilor, conform art. 184 alin. (4) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea;
–    efectueaza plata TVA prin masura taxarii inverse, conform art. 152 alin. (6) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul fiscal, inregistrand TVA in decontul de TVA, atat ca suma deductibila, cat si ca suma colectata. Articol contabil : 4426 „TVA deductibila” = 4427 „TVA colectata”. Cursul la care se evidentiaza TVA este cel valabil la data facturii, comunicat de BNR in ziua anterioara datei emiterii facturii. Observam ca acest curs valutar poate fi diferit de cursul de la data receptiei bunurilor.
–    Societatea declara aceasta achizitie intracomunitara in declaratia recapitulativa privind achizitiile si livrarile intracomunitare 390, pana pe data de 25 a lunii urmatoare, conform art. 156^4 din Codul fiscal.

Din punctul de vedere al completarii declaratiei 390, prin OMFP 76/2010 cu modificari ulterioare, privind adoptatea instructiunilor de completare a declaratiei, s-a prevazut posibilitatea ca in cazul in care un furnizor din comunitate nu comunica un cod valabil de TVA, declararea achizitiei intracomunitare, este in continuare obligatorie, insa la codul valabil al operatorului intracomunitar se va lasa spatiu.

Practic, din punct de vedere tehnic, in declaratie se va completa, tipul achizitiei, tara de origine a furnizorului, denumirea furnizorului, valoarea achizitiei si nu se va completa nimic la cod operatorului intracomunitar.

Din pacate, normele de aplicare pentru art. 146 din Codul fiscal stabilesc ca deducerea TVA din contul 4426 „TVA deductibila” se poate realiza numai in baza unei facturi (invoice). Astfel, TVA deductibil din contul 4426 „TVA deductibila” nu poate fi dedus si se va inregistra pe seama costului cu achizitia marfii.
Inregistrare contabila:
371 „Marfuri” = 4426 „TVA deductibila”, suma ce trebuie sa se regaseasca in valoarea bunurilor la intocmirea NIR – ului.

Observam ca in urma acestor inregistrari, rezulta TVA de plata inregistrat in contul 4427 „TVA colectata”.

Astfel, pentru a evita aceste situatii, va recomandam sa efectuati achizitiile de la o persoana din Germania ce aplica regimul bunurilor second-hand, se mentioneaza pe factura ca aceasta este supusa regimului bunurilor second-hand, iar dvs detineti un document ce va scuteste de plata TVA prin taxare inversa, conform art. 126 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal.

Pentru livrarea de bunuri de aceasta natura, nu se datoreaza impozit pe venitul persoanei fizice.

Sursa CECCAR

 

© 2001-2019 FIRMA CONTABILITATE | BUCURESTI & ILFOV

Firma Contabilitate si Audit

URMARESTE-NE PE: