Referitor la Reglementarile contabile privind contabilitatea în partidă simplă, vă prezentăm în continuare sinteza elaborată de AJFP Arges pentru informarea contribuabililor persoane fizice:
Vă facem cunoscut că, în Monitorul Oficial nr.139/24 februarie 2015 a fost publicat Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă. La data intrării în vigoare a acestui ordin, respectiv 1.03.2015, se abrogă:
- O.M.F.P. 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile Legii nr.571/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
- Instrucţiunile cuprinzând normele de întocmire şi utilizare a Registrului-jurnal de încasări şi plăţi din -Anexa nr.2 la O.M.E.F.nr.3512/2008 privind documentele financiar-contabile
* O.M.E.F. nr.2410/2007 privind aspecte de natură contabilă şi fiscală referitoare la practicienii în insolvenţă, persoane fizice sau juridice, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile O.U.G. nr.86/2006 privind organizarea practicienilor în insolvenţă.
Reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă se aplică de către:
- persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică ale căror venituri sunt supuse impozitului pe venit, iar venitul net anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obţinut din următoarele surse:
- activităţi independente:
- activitati economice (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale);
- profesii libere (medici, avocati, notari, auditori financiari, consultanţi fiscali, experţi contabili, arhitecţi şi alte profesii reglementate);
- drepturi de proprietate intelectuală (în condiţiile în care optează pentru determinarea venitului net în sistem real);
- cedarea folosinţei bunurilor;
- activităţi agricole, silvicultură si piscicultură
- persoanele sau entităţile care, prin actul normativ de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative au obligatia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial.
Aspecte privind posibilitatea de a opta pentru conducerea contabilităţii în partidă dublă
- Persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel;
- Persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, cu excepţia celor pentru care în actul normativ de înfiinţare, în legi speciale sau în alte acte normative există prevederi exprese privind ţinerea contabilităţii în partidă simplă.
- Persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică care conduc evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă pot trece la conducerea contabilităţii în partidă dublă de la începutul exerciţiului financiar ulterior celui în care au decis această trecere. Totodată, cele înfiinţate după data intrării în vigoare a O.M.E.F.170/2015, pot opta pentru ţinerea contabilităţii în partidă dublă de la data înfiinţării acestora.
- Persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică care optează pentru ţinerea evidenţei contabile pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă organizează şi conduc contabilitatea proprie în baza reglementărilor contabile în vigoare, aplicabile operatorilor economici, până la nivel de balanţă de verificare, fără a întocmi situaţii financiare anuale.
Entităţile de mai sus întocmesc Registrul – jurnal (cod 14-1-1) şi Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Aspecte privind ţinerea contabilităţii în partidă simplă:
- Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot utiliza atât formularele financiar-contabile prevăzute în O.M.F.P.170/2015, sau numai o parte din acesta, în funcţie de elementele specifice activităţii desfăşurate, precum şi alte formulare financiar-contabile prevăzute în Normele metodologice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin O.M.E.F. nr. 3.512/2008. De asemenea, pot utiliza şi alte formulare prevăzute în mod expres de acte normative care reglementează activităţi economice specifice (agricultură, exploatarea masei lemnoase, jocuri de noroc etc.).
- Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă nu întocmesc situaţii financiare anuale.
- Formularele financiar-contabile pot fi pretipărite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor, caz în care trebuie sa fie respectate criteriile minimale privind programele informatice utilizate in domeniul financiar-contabil, prevazute de O.M.E.F. nr. 3.512/2008.
În condiţiile conducerii evidenţei contabile în partidă simplă cu ajutorul tehnicii de calcul, fiecare operaţiune economico-financiară se va înregistra în ordine cronologică, în funcţie de data efectuării operaţiunii de încasare/plată. Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se editează anual sau la cererea organului de control.
- Pentru evidenţierea în contabilitatea în partidă simplă a operaţiunilor efectuate se utilizează următoarele registre contabile: Registrul-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b) şiRegistrul-inventar (cod 14-1-2/b);
- Registrul-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b) serveşte la înregistrarea cronologică a tuturor sumelor încasate şi plătite, atât în numerar, cât şi prin conturi bancare.
- Sumele înregistrate în Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se totalizează lunar.
Registrele şi documentele financiar-contabile utilizate în scopul conducerii contabilităţii în partidă simplă:
Nr. crt. |
Denumirea formularului | Cod |
1. | Registrul-jurnal de încasări si plăţi | 14-1-1/b |
2. | Registrul-inventar | 14-1-2/b |
3. | Fisa mijlocului fix | 14-2-2 |
4. | Factura** | |
5. | Aviz de insoţire a mărfii | 14-3-6A |
6. | Lista de inventariere | 14-3-12 |
7. | Chitanţa | 14-4-1 |
8. | Chitanţa pentru operaţiuni în valută | 14-4-1/a |
9. | Dispoziţie de plata/încasare către casierie | 14-4-4 |
10. | Statul de salarii | 14-5-1/k |
Notă: Normele metodologice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinse în tabelul de mai sus, cu excepţia celor aferente facturii şi celor două registre, se regăsesc
în O.M.E.F. nr. 3.512/2008. În funcţie de necesităţi, persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot utiliza şi alte formulare financiar-contabile prevăzute în O.M.E.F. nr.
3.512/2008, precum şi în alte acte normative.
Factura se întocmeşte şi se utilizează în conformitate cu prevederile art.155 din Codul fiscal.
Registrele de contabilitate parafate şi înregistrate la organele fiscale teritoriale anterior intrării în vigoare a reglementărilor din O.M.F.P. 170/2015 pot fi utilizate până la epuizare, cu condiţia respectării conţinutului de informaţii şi a normelor de întocmire şi utilizare a acestora
Sursa: Biroul de Comunicare si Servicii Interne – Administratia Judeteana a Finantelor Publice ARGES